Švýcarský hodinářský trh
Poslední roky dokládají, že švýcarský průmysl je v solidní kondici, a byť loňský růst nebyl kdovíjaký, růst to byl. Za první pololetí 2014 dokonce více než tříprocentní, zbytek roku už tak průkazný nebyl, přesto to v závěru roku vyšlo na nárůst exportu o 1,9 %, čili na 22,2 miliardy švýcarských franků.
Poslední roky dokládají, že švýcarský průmysl je v solidní kondici, a byť loňský růst nebyl kdovíjaký, růst to byl. Za první pololetí 2014 dokonce více než tříprocentní, zbytek roku už tak průkazný nebyl, přesto to v závěru roku vyšlo na nárůst exportu o 1,9 %, čili na 22,2 miliardy švýcarských franků. Zajímavé je, že v roce 2013 byl růst stejný. Na výsledcích exportu se nadále z 95% podílejí náramkové hodinky. Z pohledu na počet kusů vyvezených hodinek získáme číslo 28,6 milionů kusů, což je o půldruhého milionu více než v roce 2013. Nepatrně vzrostla i průměrná cena hodinek - z 733 na 734 franků.
Materiály hodinek
Ocelové hodinky si co do počtu kusů oproti roku 2013 polepšily o 1,3%, přičemž nadále představují na vývozu největší podíl. O 2,5% narostl vývoz zlatých hodinek a stejně tak bicolor. Z pohledu celkové vyvezené hodnoty je situace jiná: tady je podíl ocelových hodinek nikoli 83procentní, ale pouze 38procentní, stejně jako u hodinek z drahých kovů.
Mechanika versus elektronika
Otázka, kterou nastolila tzv. quartzová revoluce, nadále patří k nejsledovanějším v hodinářském oboru. Nadále pokračuje růst objemu mechanických hodinek, co se týče kusů i hodnoty, a tato situace v podstatě kopíruje rok 2013: Z pohledu hodnoty se jedná o nárůst o 3,4%, z pohledu kusů o 8,8%. Zato quartzové hodinky zaznamenaly mírný pokles – v kusech o necelé 1 procento, v hodnotě o 4,1%, což jsou ovšem mnohem příznivější čísla než v roce 2013.
Hlavní trhy
Větší polovinu exportu míří do Asie a za loňský rok si ještě o takřka 3 procenta polepšil. Evropský trh si zhruba zůstal na svém s 31 procenty, stejně jako americký kontinent s 41%. Nadějně vypadaly poslední měsíce roku pro USA, což lze chápat jako trend do budoucna. Hlavním dovozcem švýcarských hodinek je Hongkong, který ale zaznamenal stejný dovoz jako o rok dříve. Podobná situace je i v Číně, kde za dva poslední měsíce poklesl prodej dokonce o 27%. Japonsko v roce 2014 zaznamenalo skvělý výsledek – dovoz švýcarských hodinek vzrostl o 15,2%.
V Evropě zůstává v platnosti dosavadní trend – hlavní dovozce, Německo, zvýšilo dovoz o 6,4% a třetím rokem hlásí růst. Nárůst zaznamenalo také Španělsko o takřka 10%, a rovněž Velká Británie +2,23%, růst exportu do Itálie je jen nepatrný +0,54% . Zato Francie si o 6% pohoršila.
Světový hodinářský export
Švýcarsko rok za rokem posiluje svou roli světového lídra s exportem v roce 2014 za 24,3 miliardy dolarů. Další země za ním výrazně zaostávají, druhou příčku drží Hongkong s exportem za 10,4 miliardy dolarů. Čína na třetí příčce se vykázala exportem za 5,23 miliardy dolarů, následuje Francie (2,8 miliardy dolarů) a Německo (2,5 miliardy dolarů).
Pokud opustíme dolary a věnujeme se exportu z pohledu počtu kusů, je situace samozřejmě zcela odlišná. Čína na první příčce vyvezla 669 milionů kusů hodinek, Hongkong 315,1 milionu kusů a Švýcarsko 28,56 milionu kusů. Následující Německo s 21,2 miliony kusů, USA s 9,7 miliony kusů a Francie s 6,8 miliony kusů.
A jak vypadala průměrná cena hodinek v jednotlivých regionech? V Číně to byly 4 dolary (oproti 3 dolarům v roce 2013), v Hongkongu 23 dolarů (růst z 21 dolarů v roce 2013), zatímco ve Švýcarsku 803 dolarů (o 12 dolarů více než v roce 2013)